Hz Mehdi (a.s)’ı Tanıma yolu

Bismillahirrahmanirrahim

Euzu billahi minel şeytanir racim

Ve sallallahu ala Muhammed ve Âlihi Muhammed vel e’imma vel Mehdiyyin ve sellim teslimen kesira

 Emir Sahibinin Tanıma Yolları:

 

Allah-u Teala, yeryüzündeki gerçek Hüccet’i ile yalancıları birbirlerinden ayırt edebilmek için, şu 3 şeyi sorgulamamızı ister: Vasiyet, ilim ve Allah’ın hâkimiyetine davet.

Allah’ın yeryüzüne gönderdiği tüm Halife’ler, bu 3 şey ile gelmiştir ki, yalancılarla Allah’ın Halifesi birbirlerinden ayırt edilebilsin. Peki neden bu 3 şeyin de muhakkak olması gerekir? Çünkü; bir örnek verecek olursak; bildiğiniz gibi tüm gemilerde, tayfaya yol gösterecek, ortamın refahını sağlayacak, deneyimli bir kaptan vardır. Gemi sahibi tarafından tayin edilen bu kaptan, gemideki refahı sağlamak, tayfaya örnek olmak ve tayfadan daha deneyimli ve bilgili olarak, tayfayı (ilmi ile) eğitmekle yükümlüdür. Ve bildiğiniz üzere, her kaptanın bir ehliyeti, sertifikası vardır ki (vasiyet), gemide kaptan olarak çalışabilsin. Ve sonuç olarak da; kaptan, geminin düzeni ve refahı ve gemi sahibinin memnuniyeti için işçilerini, yani tayfasını, gemi sahibinin koyduğu kurallara göre yönetecek ve tüm tayfanın da bu kurallara (gemi sahibinin hakimiyetine) uymalarını sağlayacaktır ki, gemi sahibi, tayfa ve kaptandan hoşnut olabilsin. Böylelikle, herhangi bir işletmede çalışan herhangi bir yetkilinin, gerçek yetkili olup olmadığını anlamak için bile, o kişinin o vasıflara uygun ilme sahip olup olmadığına, gerekli sertifikalarının olup olmadığına ve o şirketin kurallarına uyup uymadığına ve hatta çalışanlarını da bu kurallara göre yönetip, yönetmediğine bakarız. Allah-u Teala da, kendi Halife’sini bu kurallara uygun olarak yeryüzüne gönderip, biz kullarının O’nun Halife’sine, bu 3 şeyi sorgulayarak, uymamızı beklemektedir.

 

A: Vasiyet

 

Allah’ın (svt) vasiyet kuralı, Âdem (a.s)’ı,  yarattığı ilk günden beridir var olmuştur. Allah-u Teala (svt), Melek’ler ve İblis’e (la): “Ben yeryüzünde bir Halife tayin edeceğim” dedi. Melekler, bu halifeye itaat ettiler ve bu imtihanı geçtiler. Fakat İblis (la), bu halifeye isyan etti ve bu imtihanı geçemedi. Bu imtihanda başarılı olmanın yolu ise; Allah’ın tayin etmiş olduğu Halifesi’ne itaat edip, ona isyan etmemiş olmaktan geçiyordu.

Allah’ın bu kuralı, Âdem (a.s.)’dan sonra da devam etti Ve Âdem (a.s.) Halifelik Vasiyetini kendisinden sonraki Elçi’ye bıraktı. Ve Elçi’lerin vasiyeti birbirlerine teslim etmesiyle, bu günümüze kadar bu şekilde devam etti.

İmam Sadık (a.s.) şöyle buyurmuştur: “Allah-u Teala (svt), Hz. Adem’e (a.s.) vasiyetini, Habil’e teslim etmesine ferman verdiğinde, o fermanı yerine getirdi ve Kabil ise emre itiraz etti. O babasına şöyle dedi: Ben kardeşimden yaşça daha büyük ve layık değil miyim? Ve Hz. Adem (a.s.) şöyle cevapladı: “Oğlum, onu Allah seçmiş. Eğer bana inanmıyorsan, ikiniz de kurban kesiniz ve kurbanı kabul edilen kişi, halifem olmaya daha layıktır.” O esnada gökyüzünden bir ateş indi ve kurbanı yedi. Kabil ise tarla sahibiydi ve en kötü buğdayı verdi. Habil ise koyun sahibiydi ve şişman bir koç verdi. O ateş, Habil’in verdiğini yedi. İblis (la) Kabil’e şöyle dedi: “Eğer onu öldürürsen, baban seni halife seçmek zorunda kalacak.” Kabil de hemen onu öldürdü.”

Allah’ın seçtiği insana ilk itiraz eden İblis’in (la) öğrencisi Kabil idi. O halifeyi Allah değil, insanların (Adem a.s.) seçeceğini zannetti. Adem (a.s) ona: “Halifeyi sadece Allah seçer” dediğinde, o isyan etti ve kardeşini öldürdü. Yalnız, o vasiyet geçerli olmadı çünkü Allah, Adem’e (a.s.), Hibetullah isimli, iyi bir çocuk verdi ve vasiyeti ona teslim etmesini istedi.

Kuran’da, Hz. İsa (a.s): “Benden sonra Ahmed isimli bir peygamber geleceğini müjdeliyorum” buyuruyor.

İmam Sadık’a (a.s),  “Emir sahibi (Mehdi) nasıl tanınır diye sordular? O; vakar, ilim ve vasiyet ile tanınır” dedi.  – Bihar’ül Envar c.52 s.138

 

B: İlim

Malum ki, Allah’ın halifesi insanları ilim ile doğru yola yönlendirir. Allah’ın bir hüccetine vasiyet etmesi, bu insanları doğru yola götüren, ilimli bir halife seçmiş olması anlamına gelir. Allah, Âdem’i (a.s) halife seçtiğinde, Melekler ona itiraz ettiler.

 

قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُون البقرة ۳۰ 

 

“Hani, Rabbin meleklere, “Ben yeryüzünde bir halife yaratacağım” demişti. Onlar, “Orada bozgunculuk yapacak, kan dökecek birini mi yaratacaksın? Oysa biz sana hamdederek daima seni tesbih ve takdis ediyoruz.” demişler, Allah da, “Ben sizin bilmediğinizi bilirim” demişti.” (Bakara: 30)

Allah onlara, Âdem’in (a.s) daha ilimli olduğunu açıkladı ve o ilim sahibi olduğundan dolayı, Allah’ın halifesi olmaya daha layık olduğunu söyledi. O ilim; Allah’ın gerçek hüccetini bizlere tanıtır.

 
وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِی بِأَسْمَاء هَؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ البقرة31 

“Allah, Adem’e bütün varlıkların isimlerini öğretti. Sonra onları meleklere göstererek, “Eğer doğru söyleyenler iseniz, haydi bana bunların isimlerini bildirin” dedi. (Bakara: 31 )

 

قَالُواْ سُبْحَانَكَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ البقرة.32 

“Melekler, “Seni bütün eksikliklerden uzak tutarız. Senin bize öğrettiklerinden başka bizim hiçbir bilgimiz yoktur. Şüphesiz her şeyi hakkıyla bilen, her şeyi hikmetle yapan sensin” dediler.” (Bakara: 3  2   )

Kuran’da, İsrailoğulları’nın Peygamber’lerine: “Bize bir lider gönder dediler – yani onlar Allah’ın hâkimi seçmesine inanıyorlar anlamına gelir. Peygamberleri onlara: Allah, sizlere Talut’u gönderdi dediğinde, onlar Talut fakirdir diye ona itiraz ettiler. Peygamberleri onlara: Allah onu malı için değil, ilmi için seçti” dedi.

Allah hüccetlerini ilim ile silahlandırır. Ehlibeyt’in (a.s) rivayetlerinde bu hakikate işaret eden birçok hadis vardır. Örneğin, İmam Rıza (a.s)’ın, Memun’un meclisindeki tartışmasında, birisi İmam’a (a.s): “Gerçek imamı nasıl tanırız diye sorunca: Onu vasiyet ve ilim ile tanırsınız diyor.” – Uyun Ahbar el Rıza (a.s) – Hadis Pınarı 2/216

Ehli Beyt’in (a.s) rivayetlerinden biri de: “Hz. Mehdi (a.s.) zuhur ettiğinde vasiyet ve ilim ile tanılır.” – Gaybet El Numani s.291

 

C: Bayrak:

 

Allah’ın hâkimiyetine davet etmek (Allah’ın halifesine biat etmek)

 Allah’ın halifesini tanımanın 3. kuralıysa, Allah’ın hâkimiyetine davet etmektir (Allah’ın halifesine biat etmek).
Kuran’da birçok ayet, sadece Allah’ın halifeyi seçme hakkına sahip  olduğuna ve insanların onu seçme hakkına sahip olmadığına işaret eder. Örneğin, Allah’ın Âdem’i (a.s) halife ilan etmesi ve İsrailoğulları’nın Peygamberlerinden bir lider göndermesini istemeleri vb, bu meseleyi, Allah-u Teala’nın, bütün dinler ile de desteklemiş olduğunu gösterir.

Saat bin Abdullah’ul-Kummi, babasının zamanında Hz. Mehdi’ye şöyle dedi: “Niçin insanlar kendi İmam’larını kendileri seçmiyorlar, diye sordum? O, seçecekleri insan iyi mi kötü mü dedi? İyi dedim. O seçenler, insanların içlerini bilmedikleri halde kötü insanı seçme ihtimali var mı diye sordu? Hayır dedim. O (a.s): Allah’ın seçtiği Musa ve İsa gibidir, dedi. Peygamberlerin münafık birisini (tanımayarak) mümindir diye sanarak seçmelerine ne dersin diye sordu? Hayır, olamaz dedim. O: Musa (a.s) Allah ile görüşmek için ümmetinden 70 münafığı mümin zanederek seçti ancak onlar Allah’ı alenen (açıkça) görmeden sana inanmayacağız dediler. Allah onları cezalandırdı. Eğer Allahın peygamberi münafık birilerini mümin zannederek seçtiyse, insanların seçimlerinde yanlışlık olmaz mı? ” – İsbatu Hudat 1/115-116; İkmelud Din 454-562

 

Vel hamdulillahi Rabbil Alemin

 Ve Salallahu ala muhammed va alihi muhammed El eimma vel mehdiyin ve sellim teslimen kesira

 Ve selamun aleyküm ve rahmetüllahi ve berekatü

 

Ana Sayfa